Gdzie mam wstawić kod śledzący analytics?

Tak, jak podaje instrukcja w Analytics kod powinien znaleźć się jak najwyżej w nagłówku, przed innymi skryptami i arkuszami stylów. Dlaczego? Ponieważ Analytics, poza normalnymi wejściami, kliknięciami czy scrollowaniem zaczytuje dodatkowe parametry, jak czas ładowania strony, czas odpowiedzi od serwera itp.
Jak wstawić kod Analytics na stronę.

  1. W Wygląd -> Edytor plików motywu. Odnajdź tam swój szablon, oraz plik header.php.
    Nie jest to jednak najlepszy sposób. Przy aktualizacji wordpressa, która powinna odbywać się jak najczęściej ze względów bezpieczeństwa nasz kod może zostać usunięty.
  2. W functions.php. Tu historia jest podobna, jak w przypadku nagłówka. Jeżeli nie masz pewności, że aktualizacja np. szablonu nie nadpisze Twojego pliku functions.php wypadałoby wybrać inną metodę, albo użyć szablonu potomnego (child template)
  3. Za pomocą wtyczki Analytics, Pixel, lub innej, dostosowanej do wysyłania eventów do WordPressa w przypadku wystąpienia odpowiednich zdarzeń.
  4. Za pomocą wtyczki wstawiającej własny kod html/js. Tych jest od groma dostępnych, za darmo.
  5. W przeznaczonym do tego miejscu w szablonie. Wiele szablonów, szczególnie płatnych w swoich ustawieniach ma możliwość wstawiania własnych kodów js w nagłówek, albo nawet są przystosowane do współpracy z Analytics, posiadając własne wbudowane eventy. Tobie zaś pozostaje jedynie wklejenie w odpowiednie miejsce identyfikatora usługi Analytics.
  6. Za pomocą Tag Managera. Oczywiście, pierw należałoby sam kod Tag Manager wstawić na stronę, co sprowadza nas do wcześniejszych pięciu punktów.
Sprawdź, czy widzisz kod analytics na frontendzie, wyszukując identyfikator Analytics w kodzie strony, lub używając do tego wtyczki (np. wtyczka do przeglądarki chrome “Tag Assistant”). Sprawdź, czy nie zrobiłeś literówki w ID oraz czy nie występują na sklepie błędy JavaScript, które mogą blokować działanie kodów śledzących. Upewnij się, że nie jest to też wina cache’owania, albo specjalnych wtyczek poufności i RODO, które mogą blokować cookies osób nie wyrażających zgody na śledzenie.
Są trzy możliwości. Została wykonana zmiana na stronie, która zablokowała wykonywanie kodu JS analyticsa. Prześledź, jakie zmiany zaszły w czasie, kiedy Analytics przestał zbierać dane. Inną możliwością są automatyczne aktualizacje. WordPress mógł się zaktualizować i wtyczka dostosowana do niego przestała prawidłowo działać. Skontaktuj się z wydawcą szablonu, jeśli wstawiasz kod za jego pomocą, lub sprawdź, czy nie ma dostępnych aktualizacji wtyczek do Analyticsa, z których korzystasz. Trzecim powodem może być zmiana po stronie samego Analyticsa. Być może w widoku danych ktoś przez pomyłkę wykluczył zbieranie całego ruchu. Sprawdź za pomocą np dodatku do przeglądarki “Google Analytics Debugger” czy i jakie dane w ogóle są wysyłane do Analyticsa.

Jeżeli nie prowadzą do tej samej usługi, jak najbardziej. Pamiętaj, że nie musisz dodawać całych kodów, jeśli chcesz dodać drugie konto na stronę. Na przykład, podpinając Universal Analytics i Analytics 4 możesz wdrożyć kod tak:

<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxxxxx-x”></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(’js’, new Date());

gtag(’config’, 'UA-xxxxxxxxx-x’);
gtag(’config’, 'G-xxxxxxxxxxx);
</script>

Podobnie ma się sprawa, jeśli dodałeś już kod AdWords, lub za pomocą tag managera.

Może być kilka przyczyn, na przykład, niedawne aktualizacje sklepu. Sprawdź, czy nie masz dostępnej nowszej wersji wtyczki do Analytics. Powodem może być też ilość wysyłanych danych. Liczba zdarzeń wysyłanych do Analytics jest ograniczona i jeśli na przykład masz kategorie z setką produktów na raz i podpiętym enchanced ecommerce, może się okazać, że wysyłana lista eventów “przeglądanych produktów” jest za duża.
Wszystko zależy od rodzaju statystyk. Jeżeli istnieje różnica w wejściach, wyświetleniach i użytkownikach, może się okazać, że Twoi klienci blokują cookies z poziomu przeglądarki. Jeżeli gdzieś “gubisz” transakcje sprawdź swoje metody płatności. Analytics odnotuje transakcję tylko wtedy, gdy po zrobieniu płatności np. po zewnętrznej stronie klient zostanie na powrót odesłany na stronę sklepu, gdzie odpowiednie dane zostaną zebrane i przesłane. Być może masz na jakiś stronach lub urządzeniach generowane błędy, które blokują działanie JavaScriptu.
Aby dodać ten kod do strony WordPress, należy postępować według poniższych kroków:
  • Zaloguj się do panelu administracyjnego WordPress.
  • Wybierz opcję „Wygląd” w menu po lewej stronie ekranu.
  • Wybierz opcję „Edytor” i otwórz plik nagłówkowy (header.php).
  • Wklej wygenerowany kod remarketingowy na samym końcu sekcjipliku nagłówkowego.
  • Kliknij przycisk „Zapisz zmiany” i zamknij edytor.
  • Upewnij się, że kod remarketingowy został dodany poprawnie, korzystając z narzędzi do sprawdzania kodu strony internetowej, takich jak Google Tag Assistant.
W zależności czy podpinasz tag remarketingu produktowego może być wymagane więcej działa. Przeczytaj jakie są metody dodawania tagu remarketingowego na stronę.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *